Jesteś nowy na naszym forum?

Zapoznaj się z innymi i dowiedz gdzie i jak możesz zamieścić ogłoszenia.

Czytaj więcej

Nowy serwis z ogłoszeniami

Zapraszamy na nasz nowy serwis z ogłoszeniami. Znajdziecie tam sporo interesujących ogłoszeń. Czytaj więcej

Potrzebujesz pomocy?

Jeśli masz jakiś problem i potrzebujesz pomocy napisz a na pewno pomożemy.

Czytaj więcej

Nabór na Moderatora i Redaktora

Poszukujemy Moderatorów i Redaktorów na nasze forum. Chciałbyś dołączyć?

Czytaj więcej
Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Historyczny moment! Pendolino na torach
Post: #1
Historyczny moment! Pendolino na torach

W niedzielę zaczyna obowiązywać w Polsce nowy rozkład jazdy pociągów. Hitem są połączenia szybkimi pociągami Pendolino, dzięki którym znacząco skróci się czas przejazdu pomiędzy Warszawą a Trójmiastem, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem.

[Obrazek: pendolino.jpg]

Przetarg na zakup 20 składów Pendolino dla PKP Intercity ogłoszono 6 sierpnia 2008 roku. Wówczas rozpoczęła się tak naprawdę hitoria pod nazwą "Pendolino w Polsce". Przetarg prowadzony był w trybie dialogu konkurencyjnego. Wzięły w nim udział konsorcjum Ansaldobreda S.p.a. i Newag S.A., konsorcjum Bombardier Transportation Sweden AB i Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz S.A. Holding, konsorcjum Siemens Sp. z o.o. i Siemens Aktiengesellschaft Sp. z o.o. oraz konsorcjum Alstom Konstal S.A. i Alstom Ferroviaria S.p.a.

Ostatecznie ofertę na produkcję i utrzymanie Pendolino złożyły jedynie konsorcjum Alstom Konstal S.A i Alstom Ferroviaria s.p.a. PKP Intercity 30 maja 2011 roku podpisała umowę z Alstomem na zakup 20 składów Pendolino. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje dostawę 20 pociągów, budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat. Koszt samych składów Pendolino to ok. 400 mln euro.

[Obrazek: pendolino2.jpg]

Pendolino bez pudła

Umowa nie obejmuje dostawy pociągów z tzw. "wychylnym pudłem" - przyznawał ówczesny prezes PKP Intercity Janusz Malinowski. Technologia ta umożliwia Pendolino szybsze pokonywanie zakrętów. Malinowski wyjaśniał, że technologia ta pozwalałaby pokonywać trasę Warszawa - Gdynia o 12 minut szybciej niż pociąg bez wychylnego nadwozia, trasę Warszawa - Kraków o 5 minut szybciej, a czas przejazdu między Warszawą a Katowicami byłby taki sam. Natomiast koszt zakupu takich pociągów i ich utrzymania byłby o 8-10 proc. wyższy.

2 kwietnia 2012 r. ruszyła produkcja Pendolino dla PKP Intercity. Realizacją zamówienia zajmowały się zakłady Alstomu we włoskim Savigliano. Pierwsze Pendolino przyjechało na testy do Wrocławia ponad rok później - 13 sierpnia 2013. Pociąg został przyholowany z fabryki przez lokomotywę towarową, ponieważ nie posiadał jeszcze certyfikatów i zaświadczeń dopuszczających do ruchu w Polsce.

Rekordowa prędkość Pendolino

W listopadzie ubiegłego roku Pendolino podczas testów prędkości na Centralnej Magistrali Kolejowej, pomiędzy Górą Włodowską a Psarami osiągnęło rekordową prędkość 291 km/h. Tak szybko Pendolino nie będzie jednak jeździł na polskich torach. Na razie Pendolino z pasażerami pojedzie najszybciej 200 km/h na odcinku Zawiercie - Olszamowice o długości ok. 80 km. Ale jak zapowiada PKP Intercity docelowo liczba odcinków z najwyższymi prędkościami ma rosnąć.

Kłopoty z dostawą Pendolino

Jak się okazało, produkcja Pendolino dla PKP Intercity to nie był największy problem. Zaczęły się kłopoty z homologacją. Pierwsze osiem składów Pendolino Alstom miał dostarczyć PKP Intercity 6 maja 2014 roku. Pociągi nie miały jednak homologacji Urzędu Transportu Kolejowego, więc PKP Intercity odmówiło ich odbioru. Przewoźnik rozpoczął naliczanie kar umownych za niewywiązanie się z kontraktu.

Dopiero po negocjacjach PKP Intercity i Alstom podpisały umowę w sprawie arbitrażu. Zakłada ona, że PKP Intercity będzie naliczało kary za Pendolino, ale bez potrącania ich z bieżących płatności dla Alstomu. Pieniądze na poczet ewentualnej wygranej przez sądem zostały zabezpieczone gwarancją bankową, z której Intercity będą mogły skorzystać po ewentualnym wygraniu. Dzięki podpisanemu porozumieniu PKP Intercity mogło rozpocząć odbiory Pendolino.

190 metrów Pendolino

Zamówione przez PKP Intercity pociągi Pendolino składają się z siedmiu wagonów. Pociągi mają prawie 190 metrów długości i ważą 395,5 ton. W Pendolino są dwie klasy: pierwsza i druga. Na pokładzie pociągu są łącznie 402 miejsca – 57 w klasie pierwszej i 345 w drugiej. Fotele w obu klasach są rozkładane, a każde z miejsc ma indywidualne oświetlenie oraz gniazdko elektryczne. Na korytarzach oraz na końcu przedziałów zostały umieszczone stelaże bagażowe. Pociąg jest wyposażony w wieszaki na rowery.

Pociągi Pendolino są produkowane od ponad ćwierćwiecza. Produkcja pierwszego składu rozpoczęła się w maju 1985 r., a pierwsze Pendolino zaczęło wozić pasażerów 29 maja 1988 r. na trasie Mediolan-Rzym. Do tej pory sprzedano ponad 450 tego typu pociągów, a 28 kolejnych jest zamówionych. Pendolino ma w swoim taborze dwunastu przewoźników, a jeżdżą one łącznie w 15 krajach, m.in. takich jak Włochy, Hiszpania, Finlandia czy Rosja.

Aerodynamiczny "nos" pociągu został zaprojektowany przez włoskiego projektanta samochodów Giorgetto Giugiaro, który pracował przy modelach m.in. Ferrari, Maserati, Audi, czy Fiata. "Nos" został tak zaprojektowany, by mógł pochłonąć energię ewentualnego zderzenia.

Konduktorzy pracujący w Pendolino będą ubrani w mundury uszyte przez firmę Telimena. Stroje będą miały klasyczny charakter, z kolorystyką nawiązującą do barw PKP Intercity. Nowe pociągi Pendolino obsługiwać ma ok. 300 konduktorów.

źródło: onet.pl
| Zarabianie w internecie |

Znajdziesz mnie na facebook'u, instagramie oraz youtubie.
14-12-2014, 14:58
Cytuj



Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Pendolino zabiło kobietę. Mieszkanka Mławy przebiegała przed pociągiem fabek 0 1,462 10-01-2015, 13:58
Ostatni post: fabek
  Oto nowe polskie pociągi! Takie będą polskie Pendolino fabek 1 1,602 28-05-2013, 18:35
Ostatni post: fabek

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: