Nasze-Niemcy.pl
LPG kontra benzyna - Wersja do druku

+- Nasze-Niemcy.pl (https://nasze-niemcy.pl)
+-- Dział: Największe dyskusje (https://nasze-niemcy.pl/Dzial-najwieksze-dyskusje_9)
+--- Dział: Luźne rozmowy (https://nasze-niemcy.pl/Dzial-luzne-rozmowy_1249)
+---- Dział: Motoryzacja (https://nasze-niemcy.pl/Dzial-motoryzacja_763)
+---- Wątek: LPG kontra benzyna (/Watek-lpg-kontra-benzyna_174)



LPG kontra benzyna - bartic - 27-03-2013

LPG kontra benzyna... Czy to się dzisiaj opłaca?

Tak i nie!
Wszystko uzależnione od kilu czynników które wymienię w punktach:

1. rocznik samochodu za czym idzie typ i koszt instalacji LPG
2. jak długo będziemy w posiadaniu tego auta
3. ile kilometrów i w jakich warunkach jeździmy
4. jakie jest średnie spalanie na 100km naszego pojazdu
5. w jakiej cenie tankujemy LPG

ad.1
Napisałem rocznik pojazdu ponieważ po roczniku można mniej-więcej określić jakiej generacji mamy w nim silnik.
Silniki benzynowe dzielimy na gaźnikowe, na 1 punktowy wtrysk i MultiPointy z wielowtryskiem.
O nowszych nic nie mówę bo to nie ma sensu. Mało ludzi dziś kupuje benzyniaki i instaluje LPG. Częściej wybieramy Diesle. Wracając do instalacji: koszt instalacji dla samochodów zasilanych poprzez gaźnik (stare modele) jest bardzo niski. Zazwyczaj kończy się w przedziale 500-800zł (nowy zestaw). Koszt instalacji LPG do auta z wtryskiem 1punktowym to kwota od 800 do 2000zł w zależności od modelu. Średnia cena to 1500zł. Jeśli chodzi o wielopunkty, instalacje te były drogie jeszcze kilka lat temu. Dzisiaj jest to już normą i kupimy zestaw z montażem do np. silnika 4 cylindrowego o pojemności do 1.8 już w cenie od 1400 do 1700zł. Pomijam tu silniki V6, V8 i V12 ponieważ do nich - instalacje zaczynają się od 2500zł w górę i mogą zakończyć się na cenie nawet kilku tys.zł.
Przyjmijmy że posiadamy klasyczny pojazd ot. by Astra II Calssic z 2005r z silnikiem 1.4.

ad.2
Instalacja lpg na pewno nam się nie wróci jeśli pokonujemy mniej jak 3000km miesięcznie w czasie pół roku!
Bywa tak - że instalacje wracają się nam dopiero po kilku latach dlatego temat wątku brzmi: czy to sie opłaca.

ad.3
Jeśli, samochód nasz jest uzywany na bardzo krótkich odcinkach rzędu 2-3-4km w jedną stronę i używamy go sporadycznie do dojazdów do pracy, wyjazdów do sklepu itp. to miejmy na uwadze to, że instalacja taka najprawdopodobniej nie zwróci nam sie nigdy a zwłaszcza zimą. W okresach zimowych samochód nasz potrzebuje minimum 3-4km by rozgrzać silnik do temperatury pracy parownika gazu! Co to znaczy? Znaczy to że przez pierwsze kilometry jedziemy na benzynie! Jeśli do pracy mamy niespełna kilka km - gaz nam się nie opłaca.
W mojej Omedze BFL z silnikiem 3.2 V6 mogę uruchomić gaz dopiero po przejechaniu 6-7km w mieście gdy zimą jest np. -10 czy -12C.

ad.4
Montaż lpg w samochodach które spalają średnio 5.5-6.5L/100km (Fabia 1.2, Twingo 1.2) oraz w tych które traktujemy typowo po miejsku czyli autach do dojazdów do pracy i na zakupy --- mija się z celem!


100% opłacalność była gdy litr (kg) LPG kosztował poniżej 2,50zł. Teraz, w czasach w których LPG potrafi kosztować nawet 2,92 trzeba mocno zastanowić się z kalkulatorem w ręku. Moja Omega spala średnio 13.1L benzyny na 100km w trybie miejskim. Spala także średnio 17.8L lpg (instalacja STAG 300.3).
Koszt zatankowania 13.1L w cenie 5,23 = 68.51zł, koszt zatankowania 17.8L LPG w cenie 2.92 (dziś, Shell W-wa) to kwota równa 51.98zł! Pod uwagę bierzemy też to iż dziennie pokonuję (6 krótkich wyjazdów) dodatkowo 36km na benzynie nim komputer przełączy na LPG. Koszt tych 36km wynosi (36 x 0,131 x 5.23) 24,66zł!! Sumując wydatek na LPG z wydatkiem na benzynę (64km na PB + 36km na LPG) mamy kwotę równą 57.92zł na odcinku 100km jazdy miejskiej!
Oszczędność wynosi 10zł i 59 groszy!!!

Koszt instalacji LOG do tego samochodu to kwota 3610zł wydana 2lata temu (silnik V6).
Miesięcznie pokonuję te same trasy w czasie 24 dni roboczych! Oszczędność dzienna to kwota 10.59zł
Mnożymy przez 24 dni i miesięcznie oszczędzamy 254.16zł.
Dzieląc koszt instalacji przez oszczędności - wyszło nam że instalacja zacznie wracać się dopiero po 15 miesiącach!
W praktyce jest to równe 18miesięcy ponieważ przegląd auta z LPG jest droższy a to też trzeba policzyć. Olej w silniku do motorów z LPG też jest inny! Koszt 6 śiwec zapłonowych dobrej marki to kwota około 100zł. Do tego dochodzą filtry itp. Zmiana oleju jest częstsza w stosunku do jazdy tylko na benzynie.
Jeśli instalujemy LPG w aucie i mamy zamiar jeździć nim rok czy dwa... nie isntalujmy tego! Robimy prezent kupującemu! Instalacja często się nie wróci no chyba że ...

mamy samochód z mniejszym spalaniem! Przykładowa Astra Classic z silnikiem 1.4 TwinPort.
Do niej instalacja kosztuje w granicach 2500zł. Mówię o czymś co da się bezproblemowo wyregulować, da się wgrać mapy wtrysków itp. a sama instalacja będzie mało kłopotliwa :-)

Spalanie średnie owej Astry w trybie miejskim nie powinno przekroczyć 9,5L/LPG. Przyjmijmy że będzie to 10L.
Koszt przejechania 100km z 6 zatrzymaniami zimą owoą Astrą z LPG przy dzisiejszych cenach
to kwota równa 18.68zł LPG (64km x 0.1L/100 x 2.92) oraz 16,00zł PB (36km x 8,5L/100 x 5.23). Łącznie mamy 34,69zł!
Koszt przejazdu owych 100km tylko na benzynie wynosi (średnia 7,79L/100) 40zł i 74 grosze.
Róznica między LPG a benzyną wynosi zatem równe 6 zł i 5 gorszy!!!!
Instalacja kosztowała Nas 2500zł z montażem (STAG 300.5 TP). W skali 1 miesiąca pokonując 100km dziennie w takim trybie oszczędzamy (24 dni robocze x 6.06zł) 145,44zł!!! Instalacja wraca nam się dopiero po 17 miesiącach!
Gdy doliczymy do tego koszt filtrów, koszt zwiększonego przeglądu, wymiany świec i oleju po przejściu na LPG instalacja zacznie oszczędzać dopiero po 19miesiącach!!
Jeśli - pokonujemy dwa razy tyle kilometrów miesięcznie - instalacja zacznie oszczędzać po 10miesiącach lecz kto z Nas pokonuje miesięcznie 4800km do pracy?????????????
W przypadku Astry - montaż instalacji jest kompletnie nieopłacalny jeśli mamy zamiar cieszyć się naszym nabytkiem rok czy dwa!!! i później go sprzedać!

Wniosek z tego wszystkiego jest kilka:

1. Nie montujmy LPG w samochodzie którym mamy zamiar jeździć tylko rok czy dwa!
2. Kupujmy samochód już z LPG!!
3. Na krótkich odcinkach LPG nie jest opłacalny

Mieszkając za granicą w takich krajach jak Niemcy czy Austria trzeba brać pod uwagę też to że jest bardzo mało stacji z LPG. Osobiście znam ludzi którzy pomimo posiadania LPG tankują tylko benzynę! Dlaczego?
Miejsce w którym mogą zatankować LPG jest oddalone o 32km od domu w przeciwnym kierunku do dojazdów (miasto,praca). Pokonywanie 70km w dwie strony tylko po to by zatankować butlę 35kg jest mało opłacalne bo oszczędność "zjemy" na dojazdach. Opłacalność widoczna jest tylko wtedy gdy posiadamy sporą butlę i możemy zatankować 70-80-90kg! W małych autkach z butlą w kole, butlą o pojemności rzędu 30-35kg jest to naprawdę mało opłacalne zwłaszcza gdy tankować musimy co 300-350km!! czyli średnio 1,5-2x w tygodniu! Po przeliczeniu samych tylko dojazdów do stacji wychodzimy na minusie! Zatankować LPG w Austrii graniczy z cudem!

Skąd ten post?
Czytam różne fora i widzę że dużo rodaków bierze się za montowanie LPG w samochodach. Ludzie tacy często nie zastanowią się nad tym - kiedy im sie to zacznie zwracać. Natychmiast po przyjeździe do Niemiec - mając 8-10 czy 12letniego szrota biorą się za montaż LPG! Często też twierdzą iż na dojazd do pracy mają dziennie 20km w dwie strony i chcą oszczędzać! Zastanówmy sie nad tym, czy... mieszkając w DE za 2 lata będę miał ten sam samochód????
Sądzę że nie!! Już po pół roku czy roku będziemy szukać nowszego auta - zwłaszcza po pierwszej wizycie na TUFie :-)
Więc gdzie ta opłacalność?

Inaczej sprawa ma się w wielkich miastach typu Hamburg, Berlin czy Monachium. Inne wyliczenia wyjdą Nam gdy do pracy musimy dojechać 40km w jedną stronę! Tutaj - zgoda! Instalacja wróci się już po kilku miesiącach!